Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

百戦百勝の勝者

 高校時代、私はチェスが強いことを誇りにしていました。私はチェスクラブに入会し、昼休みには他のオタクたちとテーブルに座り、『クラシック・キング・ポーン・オープニングス』のようなタイトルの本を読みふけっていました。私はテクニックを研究し、ほとんどの試合に勝ち、20年間ゲームかは遠ざかっていました。

 そしてシカゴで、高校時代から長い間腕を磨き続けてきた、本当に優れたチェスプレイヤーに出会いました。何試合をしてみると、名人と対戦するのがどのようなものかがわかりました。私がどんな古典的な攻撃を試みても、彼は古典的な防御で反撃しました。私がより危険で型破りなテクニックに頼ると、彼は私のその大胆な手を確実に自分の勝利に繋げました。私は自分の思った通りの手をなんでも試すことはできましたが、どれもこれも彼には通用しませんでした。私の目論見は全て、彼の卓越した技術によって彼の戦法の中に絡め取られてしまうのです。

 おそらく神は、私たちの宇宙、被造物に対して、ほぼ同じように関わっているのでしょう。神は私たちに、その本来のご計画に反抗する自由を与えていますが、そうしながらも、皮肉なことに、私たちは最終的には修復という目標を達成することになります。そして、その青写真を受け入れることは、信仰の大きな一歩となります。私の見方が、起こり来たる良いことに対しても悪いことに対しても変わります。健康、才能、お金などの良いものは、神の目的を果たすための捧げ物として神に差し出すことができます。障害、貧困、家族の機能不全、失敗といった悪いことも、私を神へと駆り立てる道具として「贖(あがな)われる」ことができます。多くの人にとって、執拗な誘惑、さらには中毒さえもが、絶望の中で神に立ち返る切っ掛けとなることに気づき、その傷が新たな創造の出発点となるのです。

 懐疑論者は、証拠を事前の結論に適合させるために逆説し、目に余る合理化をしているとして私を非難するかもしれません。その通りなのです。クリスチャンは、善良な神が創造物を本来の設計に戻すという結論から出発し、すべての歴史がその目的に向かって進んでいると理解します。グランド マスターがチェスのアマチュアと対戦する場合、盤面がどのような瞬間であっても、百発百中でそこから勝利に導くことができるのです。

 

I n high school, I took pride in my ability to play chess. I joined the chess club and, during lunch hour, could be found sitting at a table with other nerds, poring over books with titles like Classic King Pawn Openings. I studied techniques, won most of my matches, and put the game aside for twenty years. Then, in Chicago, I met a truly fine chess player who had been perfecting his skills long since high school. When we played a few matches, I learned what it is like to play against a master. Any classic offense I tried, he countered with a classic defense. If I turned to more risky, unorthodox techniques, he incorporated my bold forays into his winning strategies. Although I had complete freedom to make any move I wished, I soon reached the conclusion that none of my strategies mattered very much. His superior skill guaranteed that my purposes inevitably ended up serving his own. Perhaps God engages our universe, the creation, in much the same way. God grants us freedom to rebel against its original design, but even as we do so we end up ironically serving the eventual goal of restoration. If I accept that blueprint—a huge step of faith, I confess—it transforms how I view both good and bad things that happen. Good things, such as health, talent, and money, I can present to God as offerings to serve divine purposes. And bad things too—disability, poverty, family dysfunction, failures—can be “redeemed” as the very instruments that drive me to God. Many people find that a persistent temptation, even an addiction, is the very wound that causes them to turn in desperation to God, so that the wound forms a beginning point for new creation. A skeptic might accuse me of flagrant rationalization, arguing backward to make evidence fit a prior conclusion. Yes, exactly. A Christian begins with the conclusion that a good God will restore creation to its original design, and sees all history as proceeding toward that end. When a Grand Master plays a chess amateur, victory is assured no matter how the board may look at any given moment.

 

(Grace Notes, Philip Yancey より抜粋 翻訳:Google翻訳➕Balten Seijin)