Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

ダメな時こそチャンス

 神との関係についての私自身の思い込みを再考すると、今ではそれが間違っていて単純すぎると分かります。子供の頃から、私は成績を渡す厳しい先生という神のイメージを受け継いでいました。私も他のみんなと同じ目標を持っていました。満点を取って先生の承認を得ることです。クラスで悪ふざけをすると、教室の後ろの隅に立たされるか、廊下の向こうの空き部屋に送られます。

 このアナロジーのほとんどすべてが聖書と矛盾し、関係を歪めていることを私は学びました。神が私を承認するかいなかは、私の「良い行い」にではなく、「神の恵み」にかかっています。私は決して先生の完璧な基準を満たすほどの成績を取ることはできませんでしたが、ありがたいことに、そうする必要はありません。

 さらに、神との関係は私の行動によってオンまたはオフになることはありません。私が従わなかったからといって、神は私を廊下の向こうの空き部屋に送ったりはしません。まったくその逆です。神から最も疎外されていると感じるとき、絶望感を感じることがありますが、それは恵みへの新たな出発点となります。神から逃げて洞窟の中でふてくされていたエリヤは、叱責ではなく慰めをもたらす優しいささやきを聞きました。ヨナは神から逃げようと全力を尽くしましたが、無駄でした。そして、ペテロがどん底に落ちたとき、イエスは愛情深く彼を回復させました。

 私は、人間関係の理解を神との関係に投影してしまいがちです。その中には、一度裏切ったら、関係は二度と修復不可能だ、という思い込みも含まれます。しかし、神は裏切りにひるむことがないようです(または慣れているのかもしれません)。「この岩の上に、わたしはわたしの教会を建てる」とイエスは不安定なペテロに言いました。ルターが述べたように、私たちはいつも、罪人であり、同時に義人であり、悔いる人です。私たちが示す、たどたどしくどもった愛の表現は、神が望むものには及ばないかもしれませんが、どんな親でもそうするように、神は子供たちが示すものを受け入れてくださるのです。

 

(Grace Notes, Philip Yancey より抜粋 翻訳:Google翻訳➕Balten Seijin) 

 

 

 As I reconsider my own assumptions about relating to God, I now see them as misguided and simplistic. From childhood I inherited an image of God as a stern teacher passing out grades. I had the same goal as everyone else: to get a perfect score and earn the teacher’s approval. Cut up in class and you’ll be sent to the back of the room to stand in the corner or to a vacant room down the hall.

    Almost everything about that analogy, I have learned, contradicts the Bible and distorts the relationship. In the first place, God’s approval depends not on my “good conduct” but on God’s grace. I could never earn grades high enough to pass a teacher’s perfect standards—and, thankfully, I do not have to.

    In addition, a relationship with God does not switch on or off depending on my behavior. God does not send me to a vacant room down the hall when I disobey. Quite the opposite. The times when I feel most estranged from God can bring on a sense of desperation, which presents a new starting point for grace. Sulking in a cave in flight from God, Elijah heard a gentle whisper that brought comfort, not a scolding. Jonah tried his best to run from God and failed. And it was at Peter’s lowest point that Jesus lovingly restored him.

    I tend to project onto God my understanding of how human relationships work, including the assumption that betrayal permanently destroys relationship. God, however, seems undeterred by betrayal (or perhaps has grown used to it): “Upon this rock,” Jesus said to unstable Peter, “I will build my church.” As Luther remarked, we are always at the same time sinners, righteous, and penitent. The halting, stuttered expressions of love we offer may not measure up to what God wants, but like any parent God accepts what the children offer.