Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

神の自制は全能を上回る

 神があくまで自制の姿勢を崩さないのは、全能性を派手に誇示しても神の望む反応を得られないためであると私は信じています。力は従順を強制することができますが、愛だけが愛の応答を呼び起こすことができ、それが神が私たちに望んでいる唯一のことです。 「わたしが地から引き上げられるとき、すべての人をわたしのもとに引き寄せるであろう」とイエスは言いました。ヨハネはさらに、「彼は自分がどのような死に方をするかを示すためにこれを言った」と付け加えました。神のご性質はご自身を与えるものです。神は犠牲的な愛によって訴えかけます。

 傷ついた男性が放蕩息子の話をするのを聞いたのを覚えています。息子のジェイクは仕事を続けることができず、麻薬とアルコールにすべてのお金を浪費し、家にほとんど電話をかけませんでした。ジェイクの父親は、イエスエルサレムについて語った言葉と同じような言葉で、ジェイクの無力感を私に説明してくれました。 「彼を連れ戻し、保護し、私がどれだけ彼を愛しているかを示すことができれば、とどれほど願っているか!」と彼は言った。さらに、「奇妙なことに、たとえ彼が私を拒否したとしても、ジェイクの愛は他の3人の責任感のある子供たちの愛よりも大きな意味を私にとって持っています。奇妙ですよね?愛とはそういうものだ。(That’s how love is.)」私はこの最後の 4 語の文の中に、神の抑制の神秘について、これまでのどの神学の本よりも多くの洞察を感じました。なぜ神は報復的な手段に訴えることをせず、義を成長させるために、ゆっくりとした刺激のないやり方に留まるのでしょうか。それが愛です。愛にはそれ自体の力があり、最終的に人間の心を征服できる唯一の力です。

 

I believe God insists on such restraint because no pyrotechnic displays of omnipotence will achieve the response God desires. Although power can force obedience, only love can summon a response of love, which is the one thing God wants from us. “I, when I am lifted up from the earth, will draw all men to myself,” Jesus said. John adds, “He said this to show the kind of death he was going to die.” God’s nature is self-giving; he bases his appeal on sacrificial love. I remember listening to a broken man relate the story of his prodigal son. Jake, the son, could not keep a job, wasted all his money on drugs and alcohol, and rarely called home. Jake’s father described to me his feeling of helplessness in words not unlike those Jesus used about Jerusalem. “If only I could bring him back, and shelter him and try to show how much I love him,” he said. Then he added, “The strange thing is, even though he rejects me, Jake’s love means more to me than that of my other three, responsible children. Odd, isn’t it? That’s how love is.” I sense in that final four-word sentence more insight into the mystery of God’s restraint than I have found in any book of theodicy. Why does God stay with the slow, unencouraging way of making righteousness grow rather than avenging it? That’s how love is. Love has its own power, the only power ultimately capable of conquering the human heart.

 

(Grace Notes, Philip Yancey より抜粋 翻訳:Google翻訳➕Balten Seijin)