Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

苦しみの意味は複合的

 私は苦しみに対する聖書的なアプローチを少なくとも5つ見つけましたが、これらのアプローチの1つにのみ焦点を当てると、不十分なだけでなく、苦しみについて異端的な神学になる危険があります。


ステージ 1: 正しく生きる人は決して苦しむはずはありません。

ステージ 2: 善良な人は困難に耐え、必ず安らぎを得ます。

ステージ 3: すべてが相い働いて益となる。

ステージ 4: 忠実な人々は苦難を強いられるかもしれません。

ステージ 5: 聖なる無関心。


ステージ 1: 正しく生きる人は決して苦しむはずはありません。私たちは、ほとんど反射的にそのような「繁栄の福音」の考えを持っています。この神学の源であるイスラエル人と神の契約を理解するには、出エジプト記申命記に戻る必要があります。神は民が神に忠実に従うなら繁栄を保証していましたが、イスラエル人はその契約の条件を破りました。

ステージ 2: 善良な人は困難に耐え、必ず安らぎを得ます。多くの嘆きの詩篇の作者は、次のように信じているようです。「私が自分の正しさを神に確信させることができれば、神は必ず私を救ってくださるでしょう。何かの間違いがあったに違いない。」私はそのような自己正当化の詩編を準備の詩編と考えるようになりました。これらは、義人も時には苦しみ、時には救われないことを国民全体に理解させるのに役立ちます。

ステージ 3: すべてが相い働いて益となる。ローマ人への手紙 8 章のこの有名な言葉は、「神を愛する者には良いことだけが起こる」という意味に歪曲されることがよくあります。皮肉なことに、パウロはまったく逆のことを言いたかったのです。この章の残りの部分では、彼は自分がどのような「もの」について話しているのかを定義しています:問題、苦難、迫害、飢餓、裸、危険、剣。それでも彼は、「これらすべてのことにおいて、私たちは征服者以上の存在だ」と主張しています。どんなに困難があったとしても、私たちを神の愛から引き離すことはできません。

 

I have found at least five biblical approaches to suffering, and if we focus on one of these approaches exclusively, we risk not only an inadequate, but a heretical theology of suffering.
Stage 1: A person living right should never suffer.

Stage 2: Good people do endure hardships, but they will always get relief.

Stage 3: All things work together for good.

Stage 4: Faithful people may be called to suffer. Stage 5: Holy indifference.


Stage 1: A person living right should never suffer. We have such “prosperity gospel” thoughts almost as a reflex. You would have to go back to Exodus and Deuteronomy to understand the source of this theology: God’s covenant with the Israelites. God had guaranteed prosperity if the people would follow him faithfully, but the Israelites broke the terms of that covenant.

Stage 2: Good people do endure hardships, but they will always get relief. The author of many of the psalms of lament seems to believe, “If I can just convince God of my righteousness, then God will surely deliver me. There must be some mistake involved.” I have come to see such self-justifying psalms as psalms of preparation. They help an entire nation understand that sometimes righteous people do suffer, and sometimes they don’t get delivered.

Stage 3: All things work together for good. That famous phrase from Romans 8 is often distorted to imply “Only good things will happen to those who love God.” Ironically, Paul meant just the opposite. In the remainder of the chapter, he defines what kind of “things” he is talking about: trouble, hardship, persecution, famine, nakedness, danger, sword. Yet, he insists, “in all these things we are more than conquerors”; no amount of hardship can separate us from the love of God.

 

(Grace Notes, Philip Yancey より抜粋 翻訳:Google翻訳➕Balten Seijin)