Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

罪から救うのはもう一人の罪人である友人

  アルコホーリクス・アノニマス(訳者注:意味は「無名のアルコール依存症者たち」、アルコール依存症の人たちがお互いを助け合う教会、以下AAと表記)は、地元の教会では実現できない方法でニーズに応えます。少なくとも私の友人のニーズに従来の教会は応えることはありませんでした。私は彼に、従来の教会に欠けているがAA が何らかの形で提供するものを一つ挙げてもらいました。彼は長い間コーヒーを見つめていましたが、それから静かにこの一言を言いました。

 それは「依存」です。 彼はこう説明しました。「私たちは誰も自分の力だけでやっていくことはできません。それがイエスが来られた理由ではないでしょうか?しかし、ほとんどの教会の人々は敬虔さや優越感といった自己満足的な雰囲気を漂わせています。彼らが意識的に神に、あるいはお互いに寄りかかっているとは感じられません。彼らの生活は順調に進んでいるように見えます。教会に行くアルコール依存症の人は劣等感や不完全さを感じます。」そして彼は最後に 「それはおかしいよ。」と付け加えた。 また、こう続けました。「私が自分自身について最も嫌いなこと、つまりアルコール依存症こそが、私を神に立ち返らせてくれた。私は神なしでは生きていけないことを知っています。毎日を乗り切るには神に頼らなければなりません。おそらくそれがアルコール依存症の救いの価値なのかもしれません。おそらく神は、神と地上の神の共同体に依存することが何を意味するかを聖徒たちに教えるために、私たちアルコール依存症者を呼んでいるのかもしれません。」

 友人の真夜中の教会(=AA)から、私は謙虚さ、徹底的な正直さ、そして神と思いやりのある友人たちのコミュニティへの徹底的な依存の必要性を学びました。考えてみると、これらの特質はまさにイエスが教会を設立されたときに念頭に置いていたもののように思えました。アルコホーリクス・アノニマスは、ビル・ウィルソンの発見から生まれました。ビルは一人で、町を出るまでの6か月間断酒を続けたが、そこで商談が成立しなかった。意気消沈してホテルのロビーをさまよっていると、聞き覚えのある笑い声とグラスの中で氷がチリンチリンと鳴る音が聞こえた。彼は「一杯飲みたいな」と思ってバーに向かった。突然、まったく新しい考えが彼に浮かびました。「いいえ、飲み物は必要ありません。別のアルコールが必要だ!」代わりにロビーの電話に向かって歩きながら、彼は一連の電話を開始し、後にAAの共同創設者となるボブ・スミス博士に連絡を取った。教会は私が恥ずかしがらずに「私にはもう罪を犯す必要はない。必要なのはもう一人の罪人である友人だ。」と言える場所です。

Alcoholics Anonymous meets needs in a way that the local church does not—or at least did not for my friend. I asked him to name the one quality missing in the local church that AA had somehow provided. He stared at his coffee for a long time and then he said softly this one word: dependency. “None of us can make it on our own—isn’t that why Jesus came?” he explained. “Yet most church people give off a self-satisfied air of piety or superiority. I don’t sense them consciously leaning on God or on each other. Their lives appear to be in order. An alcoholic who goes to church feels inferior and incomplete.” “It’s a funny thing,” he said at last. “What I hate most about myself, my alcoholism, was the one thing God used to bring me back to him. Because of it, I know I can’t survive without God. I have to depend on him to make it through each and every day. Maybe that’s the redeeming value of alcoholism. Maybe God is calling us alcoholics to teach the saints what it means to be dependent on him and on his community on earth.” From my friend’s midnight church I learned the need for humility, total honesty, and radical dependence—on God and on a community of compassionate friends. As I thought about it, these qualities seemed exactly what Jesus had in mind when he founded his church. Alcoholics Anonymous came out of a discovery by Bill Wilson. On his own, Bill had stayed sober for six months until he made a trip out of town, where a business deal fell through. Depressed, wandering a hotel lobby, he heard familiar sounds of laughter and of ice tinkling in glasses. He headed toward the bar, thinking “I need a drink.” Suddenly a brand new thought came to him: “No, I don’t need a drink—I need another alcoholic!” Walking instead toward the lobby telephones, he began the sequence of calls that put him in touch with Dr. Bob Smith, who would become AA’s cofounder. Church is a place where I can say, unashamedly, “I don’t need to sin. I need another sinner.”

 

(Grace Notes, Philip Yancey より抜粋 翻訳:Google翻訳➕Balten Seijin)