Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

神の恵みは、“突然”に見えても、“徐々に”且つ“非強制的に”

彼は地に倒れて、自分に語りかける声を聞いた。「サウロ、サウロ、なぜわたしを迫害するのか。」使徒 9:4

 サウロの回心は今日のクリスチャンの回心の手本となることを意図したものでしょうか。答えは「はい」ですが、それは劇的な、外面的に付随するものと本質的な内面的な経験を区別されるときに限られます。私たちは神からの稲妻の閃光に目がくらむ必要はありませんが、イエス・キリストと個人的に出会い、彼に自分を明け渡すことは必要です。この物語で際立っているのは、神の主権的な恵みです。サウロは(現代の専門用語を使うと)「キリストのために決断した」わけではありません。彼のために決断し、彼を捕らえたのはキリストでした。この証拠には議論の余地がありません。ルカの物語は、サウルが「なおも主の弟子たちを脅かして殺害しようと息巻き」(1節)という言及から始まり、おそらく彼を野性的で獰猛な獣として描いていると思われます。彼にはキリストの主張を考慮する気はまったくありませんでした。彼の心は偏見で毒されていました。しかし、数日以内に彼は改宗し、洗礼を受けたクリスチャンとなるのです。ただし、2 つの要件があります。

 第一に、サウルの回心における神の恵みは突然ではありませんでした。確かに、「突然、天からの光が彼の周りを照らした」(3節)のですが、キリストが彼に話しかけられたのは決してこれが初めてではありませんでした。それはむしろプロセスの集大成でした。エスは、自分にとって「とげの付いた棒(=突き棒)を蹴る」のは難しいと言われ(26:14)、サウルを頑固な雄牛に、自分自身を突き棒を使って押し込む農夫に例えました。この突き棒とは何でしょうか。それには、彼の良心、イエスが死からよみがえったという根強い噂、ステパノの証し、そして何よりも彼の疑念が含まれるでしょう。カール・ユングが言ったように、「狂信は密かな疑惑を埋め合わせようとする人の中にのみ見出されます。」

 第二に、サウルの回心における神の恵みは強制的なものではありませんでした。彼に現れたキリストは、彼をロボットに変えたり、催眠術にかけて行動を強制するようなことはしませんでした。それどころか、イエスはサウルに「なぜ私を迫害するのか」と鋭い質問をされました。 (22:7)。するとサウルは二つの逆質問で答えました、「主よ、あなたはどなたですか?」そして「主よ、私はどうしたらよいのでしょうか?」 (8、10節)。彼の反応は合理的で、良心的で、自由なものでした。このように、サウルの回心の原因は神の主権的な恵みでした。しかし、神の恵みは主権的でありつつ、段階を経る穏やかなものであり、人間の人格を踏みにじるものではありません

 

(Through The Year With John Stott)翻訳:Google翻訳+Baltan Seijin

 

 

HE FELL TO THE GROUND AND HEARD A VOICE SAY TO HIM, “SAUL, SAUL, WHY DO YOU PERSECUTE ME?” Acts 9:4

    Is the conversion of Saul intended to be a model of Christian conversion today? The answer is yes, but only if we distinguish between the dramatic outward accompaniments and the essential inward experience. It is not necessary for us to be blinded by a flash of divine lightning, but it is necessary for us to have a personal encounter with Jesus Christ and to surrender to him.

    What stands out of the narrative is the sovereign grace of God. Saul did not “decide for Christ” (to use our modern jargon); it was Christ who decided for him and laid hold of him. The evidence for this is indisputable. Luke’s narrative begins with a reference to Saul “still breathing out murderous threats” (v. 1), probably depicting him as a wild and ferocious beast. He was in no mood to consider the claims of Christ. His mind was poisoned with prejudice. But within a few days he would be a converted and baptized Christian! Yet we need to make two qualifications.

    Firstly, God’s grace in the conversion of Saul was not sudden. To be sure, “suddenly a light… flashed around him” (v. 3), but this was by no means the first time that Christ had spoken to him; it was rather the culmination of a process. Jesus said that it was hard for him to “kick against the goads” (26:14), thus likening Saul to a stubborn bullock and himself to a farmer using a goad to break him in. What were these goads? They would include his conscience, the persistent rumours that Jesus had risen from the dead, the witness of Stephen, and above all, his doubts. As Carl Jung said, “Fanaticism is found only in individuals who are compensating secret doubts.”

    Secondly, God’s grace in the conversion of Saul was not compulsive. The Christ who appeared to him did not turn him into a robot or compel him to act as if in a hypnotic trance. On the contrary, Jesus asked Saul the probing question, “Why do you persecute me?” (22:7). And Saul answered with two counter-questions, “Who are you, Lord?” and, “What shall I do?” (vv. 8, 10). His response was rational, conscientious, and free. Thus the cause of Saul’s conversion was sovereign grace, but sovereign grace is gradual and gentle. Divine grace does not trample on human personality.