Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

何のタメに?

 おそらく史上最も偉大な芸術家であるミケランジェロは、後に自分の作品が彼自身の信仰を締め出してしまったと告白した。彼の人生が終わりに近づいたとき、彼は次のような一文を書きました。

 

だから今、この狂った情熱
私はそれが故に芸術を偶像か王様であるかのように取り違えた
私はそれ間違いが蒔いたものを刈り取らねばならなかった
そして人間の欲望から生まれる不幸をも
世の軽薄さが私から時間を奪った
私は神を思い巡らすために造られたのに

 

多分。しかし、ミケランジェロや彼のような人々は、その努力を通じて、私たちをこの世の軽薄なことから遠ざけるのに役立ち、そのような熟考の時間を与えてくれました。サン・ピエトロ大聖堂の中でこの一瞬の間、私は地上ではない輝かしい空間、時を超えた一瞬に住んでいました。芸術はその仕事を成したのです。

 

Michelangelo, arguably the greatest artist who has ever lived, later confessed that his work had crowded out his own faith. As his life drew to a close, he penned these lines:

 

So now, from this mad passion
Which made me take art for an idol and a king
I have learnt the burden of error that it bore
And what misfortune springs from man’s desire …
The world’s frivolities have robbed me of the time
That I was given for reflecting upon God.

 

Perhaps. But Michelangelo and others like him have through their labors helped turn us from the world’s frivolities and given us time for such reflection. For this one moment inside St. Peter’s I had inhabited a glorious space not on earth, a moment of time not in time. Art had done its work.

 

(Grace Notes, Philip Yancey より抜粋 翻訳:Google翻訳➕Balten Seijin)