Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

聖さ(排他性)重視から憐れみ(包括性)重視へのシフト

 実際、イエスは当時受け入れられていた常識をひっくり返しました。パリサイ人は、汚れた人に触れた人は汚れると信じていました。しかし、イエスハンセン病の人に触れたとき、イエスは汚れませんでした。ハンセン病の人が清くなりました。不道徳な女性がイエスの足を洗ったとき、彼女は赦されて立ち去り、変えられました。イエスが習慣に反して異教徒の家に入ったとき、異教徒の家来は癒されました。ウォルター・ウィンクは、「聖性の伝染は不浄の伝染を克服する」と述べています。つまり、イエスは神の聖さ(排他性)から神の憐れみ(包括性)に重点を移しました。 「望ましくないものは(王国に入ることが)許されない」というメッセージの代わりに、彼は「神の王国には望ましくないものは存在しない」と宣言したのです。

 

Indeed, Jesus turned upside down the accepted wisdom of the day. Pharisees believed that touching an unclean person polluted the one who touched. Yet when Jesus touched a person with leprosy, Jesus did not become soiled—the leprous became clean. When an immoral woman washed Jesus’ feet, she went away forgiven and transformed. When Jesus defied custom to enter a pagan’s house, the pagan’s servant was healed. As Walter Wink puts it, “The contagion of holiness overcomes the contagion of uncleanness.” In short, Jesus moved the emphasis from God’s holiness (exclusive) to God’s mercy (inclusive). Instead of the message “No undesirables allowed,” he proclaimed, “In God’s kingdom there are no undesirables.”

 

(Grace Notes, Philip Yancey より抜粋 翻訳:Google翻訳➕Balten Seijin)