Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

納得と直感

 私の影の指導者として、C.S.ルイスは私にアプローチのスタイルを教えてくれて、私は自分の著作でもそれに従おうとしています。ウィリアム・ジェイムズの言葉を借りれば、「形而上学と宗教の領域では、明確な理由が私たちにとって説得力があるのは、現実に対する明確ではない感情がすでに同じ結論を支持するように印象づけられている場合に限られます。」言い換えれば、直感的な現実感覚に適合しない限り、私たちは論理的な議論を受け入れることはほとんどありません。作家の課題は、私が彼のキリスト教弁証学に出会う前にルイスが宇宙三部作で私にしてくれていたように、その直感的な感覚を養うことです。

 

As my shadow mentor, Lewis has taught me a style of approach that I try to follow in my own writings. To quote William James, “In the metaphysical and religious sphere, articulate reasons are cogent for us only when our inarticulate feelings of reality have already been impressed in favor of the same conclusion.” In other words, we rarely accept a logical argument unless it fits an intuitive sense of reality. The writer’s challenge is to nurture that intuitive sense—as Lewis had done for me with his space trilogy before I encountered his apologetics.

 

(Grace Notes, Philip Yancey より抜粋 翻訳:Google翻訳➕Balten Seijin)