Balten Seijin の今日のひとこと

いくつかの霊想書の中からその日のお気に入りを載せます

信仰は、未知の未来と見えない現在の事実を把握すること

 「さて信仰は、望んでいることを保証し、目に見えないものを確信させるものです。ヘブル人への手紙 11:1

 私たち人間には、大きく 2 つの不確実な領域があります。 1つ目は未知の未来、2つ目はまだ見ぬ現在です。なぜなら、私たちの安全は未来ではなく現在にあり、目に見えないものではなく目に見えるものにあるからです。今後については、気象庁の予報も当てにならないことが多いです。目に見えないものに関して言えば、私たちは科学的な教育を受けて、実証的調査に適さないものにはすべて懐疑的になるように教育されてきました。

 したがって、人間の不確実性のこれら 2 つの領域 (未来と目に見えないもの) が、まさに信仰が特化し、さらには繁栄する領域であるということは衝撃的です。目に見えない現在と実現されていない未来の両方を把握するのが信仰の役割です。簡単に言うと、信仰とは、私たちが予想する未来は必ず起こるということ、そして目に見えない現在も現実であるということを保証するものです。

 もちろん、未信者はキリスト教の信仰を嘲笑します。ボルティモアの賢者と呼ばれるH・L・メンケンは、「信仰とは、ありえない出来事が起こるという非論理的な信念として簡単に定義できるだろう」と述べています。それは機知に富んでいますが、不正確です。信仰は、軽信や迷信の同義語ではありません。それは不合理でも非論理的でもありません。いいえ、聖書の中で信仰と理性は決して対立するものではありません。信仰と目に見えることは対照的ですが、信仰と理性は対照的ではありません。それどころか、「あなたの名前を知っている人々はあなたに信頼を置いています」(詩9:10 NRSV)。彼らは知っているので信頼します。信頼の妥当性はその対象の信頼性から生じ、神ほど信頼できる存在はありません。

 このことはすべて、ヘブル人への手紙 11 章の例で明らかです。いずれの場合も、信仰は神の言われたことに対する応答です。ノアが箱舟を建てたのは、神がノアに洪水の警告を与えたからです。アブラハムは家と親族を離れました。神が彼に別の家と膨大な子孫を約束したからです。どちらの場合も、神からの言葉が最初に来ました。それは私たちも同じです。私たちはエノク、アブラハムモーセのような霊的巨人ではありません。神は通常、直接の言葉で私たちに語りかけません。しかし、神は聖書で語ったことを通して語り続けます。したがって、信仰は神の御言葉に対する私たちの応答です。

 

NOW FAITH IS CONFIDENCE IN WHAT WE HOPE FOR AND ASSURANCE ABOUT WHAT WE DO NOT SEE. Hebrews 11:1

    There are two major spheres of uncertainty for all of us human beings. The first is the unknown future, and the second the unseen present. For we find our security in the present, not the future, and in the seen, not the unseen. As for the future, even the forecasts of the meteorological office are often unreliable. As for the unseen, our scientific upbringing has schooled us to be skeptical of everything that is not amenable to empirical investigation.

    It comes therefore as a shock that these two spheres of human uncertainty (the future and the unseen) are precisely those in which faith specializes and even flourishes! It is the function of faith to apprehend both the unseen present and the unrealized future. Put simply, faith is the assurance that the future we anticipate will take place and that the present we cannot see is nevertheless real.

    Of course, unbelievers scoff at Christian faith. According to H. L. Mencken, the so-called sage of Baltimore, “Faith may be defined briefly as an illogical belief in the occurrence of the improbable.” It is witty but inaccurate. Faith is not a synonym for credulity or superstition. It is neither irrational nor illogical. No, faith and reason are never placed in antithesis to one another in Scripture. Faith and sight are contrasted, but not faith and reason. On the contrary, “Those who know your name put their trust in you” (Ps. 9:10 NRSV). They trust because they know. The reasonableness of trust arises from the trustworthiness of its object, and nobody is more trustworthy than God.

    All this is clear in the examples of Hebrews 11. In each case faith is a response to what God has said. Noah built the ark because God had warned him of the flood. Abraham left his home and relatives because God had promised him an alternative home and a huge posterity. In both cases a word from God came first. It is the same with us. We are not spiritual giants like Enoch, Abraham, and Moses. God does not normally address us in direct speech. But he continues to speak through what he has spoken in Scripture. So faith is our response to his Word.

 

(Through The Year With John Stott)翻訳:Google翻訳+Baltan Seijin